Konsumenci chcą podejmować świadome, proekologiczne wybory, ale coraz częściej padają ofiarą nieuczciwych praktyk marketingowych. Greenwashing podważa nie tylko zaufanie do konkretnych firm, ale do całej idei zrównoważonej konsumpcji. Nasz projekt ma odpowiedzieć na pytanie, czy prawo unijne i krajowe nadąża za tymi wyzwaniami – i co można zrobić, by skuteczniej chronić konsumentów przed fałszywymi obietnicami ekologiczności
– mówi prof. dr hab. Monika Namysłowska.
O projekcie
Greenwashing – wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez nieuzasadnione deklaracje o ekologiczności produktów i usług – stanowi rosnące wyzwanie regulacyjne w dobie transformacji ekologicznej i cyfrowej. Zjawisko to podważa zaufanie konsumentów, zaburza konkurencję rynkową i osłabia skuteczność polityk klimatycznych UE.
Projekt GRETA zakłada kompleksową analizę prawną regulacji greenwashingu na poziomie unijnym oraz w Polsce i Czechach. Badacze ocenią wdrażanie i egzekwowanie przepisów o ochronie konsumentów, zidentyfikują luki prawne i bariery instytucjonalne, a także porównają modele egzekwowania prawa w obu krajach. Efektem będą rekomendacje służące ograniczeniu greenwashingu i zwiększeniu przejrzystości komunikacji środowiskowej.
Wyniki badań mogą stanowić wsparcie dla ustawodawców, organów ochrony konsumentów oraz przedsiębiorców, przyczyniając się do budowy bardziej przejrzystego i zrównoważonego rynku w Unii Europejskiej.
