Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa” prowadzi dwa programy zajęć, na które obowiązują oddzielne zapisy i rekrutacja:
- Klinika Prawa (w jej ramach również grupa mediacyjna)
- Znam swoje prawa
Klinika Prawa
Zasady funkcjonowania Kliniki
Nabór odbywa się raz w roku na początku każdego roku akademickiego (zwykle przełom września i października). Wymagane jest osobiste stawiennictwo w biurze Kliniki Prawa (pok. 0.27). Warunkiem przyjęcia jest zamknięta sesja egzaminacyjna III roku oraz pomyślne przejście rozmowy kwalifikacyjnej.
Przyjmujemy studentów:
- IV roku prawa - studia stacjonarne i niestacjonarne oraz
- II roku USM kierunek administracja - studia dzienne
Zajęcia w Klinice Prawa trwają przez cały rok akademicki.
Praca w Klinice zalicza:
Kierunek prawo
- dwa wykłady (konwersatoria) z modułu wybieralnego – 8 ECTS
- całoroczną praktykę studencką - 8 ECTS
Kierunek administracja
- jednego modułu wybieralnego z listy ogólnej – 4 ECTS
- jednego laboratorium - 4 ECTS
Studenci Kliniki nie podają klientowi swoich nazwisk, telefonów ani żadnych innych danych pozwalających na identyfikacje studenta.
Praca w klinice obejmuje:
- Godzinny dyżur raz w tygodniu albo zajęcia z mediacji
- Seminaria w grupach z opiekunem prowadzącym,
- Szkolenie psychologiczne (jednodniowe),
- W semestrze zimowym ćwiczenia laboratoryjne z zakresu psychologicznych aspektów kontaktów interpersonalnych oraz nauki pisania pism procesowych,
- Zajęcia z etyki zawodów prawniczych,
- Szkolenie mediacyjne dla chętnych,
- Inne zajęcia i warsztaty dla chętnych.
W Klinice Prawa można też poznać mediację!
Od roku akademickiego 2017/2018 ruszyła grupa mediacyjna. Oferta ta kierowana jest przede wszystkim do studentów, którzy interesują się mediacją zarówno w teorii, jak i w praktyce. Zamiast cotygodniowych dyżurów dla klientów, studenci będą uczestniczyć w zajęciach z zakresu mediacji oraz przejdą szereg szkoleń z profesjonalnymi mediatorami, a przy tym, tak jak pozostali studenci Kliniki, wezmą udział w szkoleniu psychologicznym oraz w ćwiczeniach z pisania pism procesowych z elementami psychologii.
Pierwszy semestr poświęcony będzie przybliżeniu podstawowych zagadnień prawnych mediacji oraz warsztatowych umiejętności mediatora. W drugim semestrze studenci będą doskonalić warsztat umiejętności mediacyjnych, obserwować mediacje prowadzone przez mediatorów oraz, w przypadku pojawienia się sprawy wymagającej działania mediatorów, sami będą brać udział w mediacji jako strony oraz jako komediatorzy.
Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!
Znam swoje prawa
UWAGA! W roku akademickim 2020/2021 nie prowadzimy rekrutacji do programu "Znam swoje prawa"!
Program „Znam swoje prawa” ma na celu poszerzenie wiadomości z zakresu różnych gałęzi prawa wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Istota programu polega na organizowaniu w wybranych szkołach kilku półtoragodzinnych zajęć z zakresu tych instytucji prawnych, które są najbardziej dla uczniów przydatne.
Zajęcia opracowują oraz przeprowadzają studenci III, IV i V roku prawa a także III roku administracji – studia I stopnia oraz I i II roku USM na kierunku administracja.
Zajęcia nie mają charakteru wykładu – są prowadzone przy zastosowaniu aktywnych metod nauczania (scenki, konkursy, ćwiczenia itp.). Nadzór nad merytoryczną i metodologiczną stroną zajęć sprawują pracownicy naukowi Wydziału Prawa i Administracji UŁ.
W ramach zajęć powstają cztery grupy:
- grupa z prawa administracyjnego,
- grupa z prawa pracy,
- grupa z prawa cywilnego,
- grupa z prawa karnego.
Studenci pracują w parach. Do każdej z grup jest przypisany jeden opiekun merytoryczny z danej dziedziny prawa.
Praca z opiekunem merytorycznym polega na stworzeniu, w ramach spotkań konwersatoryjnych, scenariusza lekcji (w semestrze zimowym) - na podstawie, których studenci w semestrze letnim przeprowadzają zajęcia w liceach.
Zajęcia „Znam swoje prawa – konwersatorium” zaliczają konwersatorium (wykład monograficzny) (4 ECTS).
Przed rozpoczęciem zajęć uczestnicy zajęć mają obowiązek odbyć bezpłatne, jednodniowe szkolenie z aktywnych form nauczania prawa.