Badania zawartości substancji aktywnych w preparatach kosmetycznych oraz wpływu kosmetyków na zdrowie prowadzone w Katedrze Chemii Środowiska Wydziału Chemii UŁ
Realizowane na Wydziale Chemii Uniwersytetu Łódzkiego badania ukierunkowane w stronę oceny wpływu środowiska, kosmetyków i leków na zdrowie ludzi pozwoliły na określenie, czy stosowanie lakierów hybrydowych powoduje w paznokciu zmiany w zawartości najważniejszych aminokwasów budujących strukturę płytki paznokcia, czyli cysteiny i metioniny, inne dotyczyły opracowania metody oceny zawartości bakuchiolu w preparatach kosmetycznych czy na stworzenie analitycznego narzędzia kontroli ilości kwasu alfa-liponowego w lekach i suplementach diety.
Współpraca naukowców z Katedry Chemii Nieorganicznej i Analitycznej Wydziału Chemii UŁ z firmą Olini
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na naturalne i zdrowe produkty spożywcze, firma Olini (Olini - Rodzinna Olejarnia - Olini.pl) we współpracy z naukowcami z Katedry Chemii Nieorganicznej i Analitycznej Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego opracowała wyjątkowy olej sezamowy, łączący wysoką jakość, walory smakowe oraz właściwości prozdrowotne.
Udział pracowników Wydziału Chemii polegał na oznaczaniu zawartości sezamolu w próbkach oleju, tłoczonych przez Olini według różnych wariantów technologicznych. To właśnie sezamol odpowiada za wiele korzystnych dla zdrowia właściwości oleju sezamowego.
Współpraca jest bardzo owocna i przyczyniła się do stworzenia nowego produktu, a właściwie nowej wersji produktu bardzo powszechnego jakim jest olej sezamowy. Dzięki szeregom prób, sugestiom i badaniom Wydziału Chemii UŁ doszło do odkrycia i znalezienia sposobu na wydobycie z popularnego, jakby nie było surowca – bardzo dużej ilości sezamolu, który jest sam w sobie antyoksydantem
– powiedział Łukasz Bogdański, prezes Olini.
Połączenie wiedzy naukowej i praktyki umożliwiło stworzenie produktu o unikalnym profilu zdrowotnym i sensorycznym. Zawartość sezamolu w ostatecznej wersji oleju została potwierdzona przez laboratorium Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego, co pozwoliło na oznaczenie produktu znakiem współpracy z uczelnią.
Dziekan Wydziału Chemii UŁ, prof. dr hab. Rafał Głowacki i Łukasz Bogdański, prezes firmy Olini, podczas briefingu prasowego
AI w reklamie: jak oswoić Sztuczną Inteligencję i nie zrazić konsumenta?
Sztuczna Inteligencja (AI) tworzy dziś reklamy, projektuje produkty i wymyśla slogany. Ale czy konsumenci są na to gotowi? Czy są gotowi zaakceptować reklamę stworzoną przez Sztuczną Inteligencję? Na razie wszystkie badania pokazują, że jeszcze nie. Dlatego zespół badaczy pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Karpińskiej-Krakowiak, prof. UŁ sprawdza, w jakich warunkach odbiorcy zaakceptują AI jako autora treści reklamowych i jak zmniejszyć naturalną nieufność konsumentów, często nazywaną algorithm aversion.
Konsumenci generalnie preferują, aby treści kreatywne, takie jak reklamy, były tworzone przez ludzi, a nie maszyny. Produkty reklamowane przez AI często oceniane są gorzej, a zakup mniej prawdopodobny. Co więcej, gdy konsument sądzi, że reklamę stworzył człowiek, a nagle dowiaduje się, że zrobiła to AI, może poczuć się oszukany.
Takie negatywne reakcje wynikają z fenomenu znanego jako „awersja wobec algorytmów" (ang. algorithm aversion), gdzie konsumenci nie ufają treściom generowanym przez AI.
Nasze badania też pokazują, że jeżeli powiemy, że nasza reklama została stworzona przez AI to uzyskamy lepsze efekty, niż kiedy nie powiemy, dlatego właśnie z zespołem staramy się testować różne możliwości, różne warianty komunikatów i dzięki temu jesteśmy w stanie powiedzieć, co działa, a co nie działa i precyzyjnie przewidzieć w jaki sposób wstępne i etyczne ujawniać udział AI w reklamie, ale nie zrażać tym konsumentów do marek i do produktów
– mówiła na czerwcowym śniadaniu prasowym UŁ dr hab. Małgorzata Karpińska-Krakowiak, prof. UŁ.
W badaniach prowadzonych przez dr hab. Małgorzatę Karpińską-Krakowiak i jej zespół analizowano humor w reklamie – m.in. siłę żartu, formę ujawnienia autorstwa, wpływ na intencje zakupowe oraz tzw. dystans psychologiczny. Efekt był jednoznaczny: humor oswaja nas z AI. Ale musi być autentyczny, dobrze dopasowany i przede wszystkim zabawny.
Przeprowadziliśmy bardzo dużo eksperymentów, przebadaliśmy już ponad 1000 osób i na razie nam wychodzi, że jedną ze skuteczniejszych metod łagodzenia awersji wobec sztucznej inteligencji w reklamie jest humor. Jeżeli np. otwarcie przyznamy się, że nasza reklama została stworzona przez AI, ale zrobimy to z humorem, to wtedy uzyskamy przychylniejsze reakcje konsumentów, niż kiedy powiemy to na poważnie
– dodała naukowczyni, która zapowiedziała również, że badania nad AI w reklamie będą kontynuowane.
Rusza Fotofestiwal! Wystawa UŁ z okazji 80-lecia
Kontynuując współpracę z naszym otoczeniem w połączeniu z kolektywem artystycznym przygotowaliśmy wyjątkową wystawę w ramach 24. Fotofestiwalu, którą można oglądać od 18 czerwca do 31 sierpnia 2025 r.
Uniwersytet Łódzki i FotoFestiwal pracują wspólnie już od ponad 20 lat. W tym roku mamy dodatkową okazję 80-lecie naszej uczelni i chcemy to uczcić wyjątkową wystawą, która zostanie otwarta 18 czerwca w pałacu Biedermanna. Do tej wystawy zaprosiliśmy piątkę wybitnych twórców sztuki wizualnych, którzy przygotowują autorskie, oryginalne prace, które będzie można oglądać na tej wystawie
– mówiła na śniadaniu prasowym UŁ Jolanta Sławińska-Ryszka z Centrum Organizacji Wydarzeń Kulturalnych i Konferencji UŁ.
Idea stworzenia wystawy podczas tegorocznej edycji opierała się na społecznym archiwum fotografii, przede wszystkim udostępnionych z prywatnych zbiorów. Zdjęcia stały się materiałem do artystycznego przetworzenia przez zaproszone do współpracy grono twórczyń i twórców sztuk wizualnych, spośród których na śniadaniu prasowym UŁ można było porozmawiać z Karoliną Wojtas – artystką, która stworzyła obiekt na wystawę Uniwersytetu Łódzkiego i Fotofestiwalu: Historia wspólnoty na fotografiach.
Gościliśmy również Marcelę Paniak – kuratorkę wystawy pt. „Działania fotozoficzne: Próbnik" w Archiwum Fotozoficznym UŁ, która powstała dzięki współpracy pomiędzy Fotofestiwalem, Uniwersytetem Łódzkim, Szkołą Filmową w Łodzi, Fundacją Viva Archiva!, a także Krzysztofa Candrowicza – interdyscyplinarnego kuratora, socjologa, badacza, facylitatora projektu i aktywistę. Współzałożyciela i członka Fundacji Edukacji Wizualnej i Fotofestiwalu w Łodzi, byłego dyrektor Fabryki Sztuki i Centrum Sztuki Łódzkiej.
Humanistyka trzyma się mocno! Aż 73 książki zgłoszone na konkurs im. Prof. Kotarbińskiego
O niesłabnącym zainteresowaniu konkursem na czerwcowym śniadaniu prasowym UŁ opowiadała Honorata Pytloch-Ogieniewska z Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpwiedzialności Uczelni UŁ (CWzOiSOU):
UŁ właśnie zakończył nabór do prac książek do XI edycji konkursu o nagrodę im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego. Nagrody, która honoruje i wyróżnia najlepsze książki humanistyczne. W tym roku wpłynęły aż 73 prace z całej Polski, co oznacza, że nie słabnie zainteresowanie tym konkursem i utrzymuje się na tym samym poziomie, co w latach ubiegłych.
W sumie, w jedenastu edycjach, do oceny Kapituły Nagrody przedstawiono 690 książek. Autor zwycięskiej pracy w tegorocznej edycji otrzyma 70.000 zł na dalsze badania naukowe z rąk Rektora Uniwersytetu Łódzkiego i dołączy do elitarnego grona laureatów nagrody. Wyróżnienia i nagrody w wysokości 5 tys. zł otrzymają także pozostali finaliści konkursu. Werdykt Kapituły zostanie ogłoszony 30 listopada 2025 roku podczas uroczystej gali.
Decyzją kapituły nagrody kwota, którą będzie nagrodzony autor najlepszej książki pozostaje bez zmian, czyli nadal będzie to 70 000 zł, natomiast nowością też jest to, że pozostali wyróżnieni otrzymają kwotę w postaci 5000 zł
– dodała Honorata Pytloch-Ogieniewska.
Najbliższe tygodnie oznaczają wytężoną pracę dla członków Jury, którzy recenzować będą wszystkie nadesłane pozycje, a następnie jesienią wybiorą spośród nich do pięciu – ich zdaniem – najlepszych. Autorzy wyróżnionych książek zostaną zaproszeni do finału konkursu. Po przeprowadzeniu rozmów z każdym z autorów, Kapituła Nagrody dokona wyboru laureata XI edycji. Wręczenie nagrody nastąpi 30 listopada 2025 roku podczas uroczystej gali w Łodzi w muzycznej oprawie Marcela Balińskiego. Wydarzenie uświetni koncert duetu Bolewski & Tubis.
Dyskusja podczas Festiwalu Ravekjavik Zen
W sobotę (14 czerwca) o godz. 16.00 podczas Festiwalu Ravekjavik Zen odbyła się dyskusja „Rozmowa o seksie? Na co to komu?”, dotycząca pozytywnej seksualności – tego, czym ona jest i jak powinno się przekazywać o niej wiedzę, pojęcia „normy” i praktyk, które wciąż mogą być uznawane za niestandardowe. Na śniadaniu prasowym UŁ opowiadała o niej i o innych inicjatywach jakie podejmuje UniLodz w ramach współpracy z Festiwalem Revekjavik Zen Agata Dawidowicz z Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni UŁ:
Nie jest to jedyny element, w jaki włącza się nasz Uniwersytet w festiwal Ravekjavik. Zainspirowani przestrzenią festiwalową – dawnym kompleksem magazynowym przy ulicy Niciarnianej 52 przygotowaliśmy materiał wideo na temat rewitalizacji obiektów postindustrialnych w naszym mieście.
Stworzony przez UniLodz materiał wideo będzie można oglądać przez cały czas trwania festiwalu.
Materiał ten traktuje zarówno o obiektach postindustrialnych, które z sukcesem zostały zrewitalizowane, zmieniły swoje funkcje i są dzisiaj przestrzeniami biurowymi, mieszkalnymi, sportowymi, rekreacyjnymi, ale też pojawiają się tam te budynki, które ciągle czekają na swój czas. Są zawieszone między przeszłością a przyszłością, a dziś są po prostu świadectwem naszej wielokulturowej postindustrialnej historii w naszym mieście
– dodała Agata Dawidowicz.
Agata Dawidowicz z CWzOiSOU podczas briefingu prasowego
Nowy program podwójnego dyplomowania na kierunku matematyka – Uniwersytet Łódzki i Ruhr-Universität Bochum wspólnie dla studentów
Uniwersytet Łódzki, w ramach współpracy międzynarodowej z Ruhr-Universität Bochum, uruchamia nowatorską ścieżkę kształcenia na kierunku matematyka, umożliwiającą studentom zdobycie dwóch dyplomów ukończenia studiów I stopnia – polskiego i niemieckiego. Program skierowany jest do studentów specjalności Matematyka z zastosowaniami i stanowi część współpracy w ramach europejskiej sieci uniwersytetów UNIC – European University of Post-Industrial Cities, do której UŁ dołączył w 2022 roku.
Jest to znakomita okazja do poszerzenia wiedzy i odnalezienia się w międzynarodowym środowisku akademickim dla naszych studentów. Taki podwójny dyplom zwiększy na pewno szansę absolwentów na rynku pracy
– opowiadał na czerwcowym śniadaniu prasowym dr hab. Marek Majewski, prof. UŁ, prodziekan Wydziału Matematyki i Informatyki UŁ.
Program rozpoczyna się na Uniwersytecie Łódzkim. Po dwóch semestrach student może aplikować do udziału w ścieżce podwójnego dyplomowania. IV semestr realizowany jest w całości w Ruhr-Universität Bochum w ramach mobilności fizycznej (30 punktów ECTS). Część zajęć V semestru oraz praca dyplomowa odbywają się hybrydowo – zdalnie z udziałem uczelni partnerskiej. Zajęcia wspólne i praca dyplomowa realizowane są w języku angielskim. Praca licencjacka przygotowywana jest pod kierunkiem dwóch promotorów – z UŁ i RUB. Egzamin dyplomowy odbywa się na Uniwersytecie Łódzkim z udziałem przedstawiciela uczelni partnerskiej.
Wszyscy studenci rekrutujący się na rok akademicki 2025/2026 będą mogli wybrać tę opcję kształcenia. Stanowi ona kolejny krok w kierunku umiędzynarodowienia studiów oraz wzmacniania pozycji UŁ jako uczelni nowoczesnej i otwartej na potrzeby studentów.
Komentarze eksperckie – naukowcy UŁ w rozmowach z dziennikarzami
Na czerwcowym śniadaniu prasowym UŁ nie mogło zabraknąć ekspertów, dzielących się swoją wiedzą z dziennikarzami. O odkryciu ciała rewolucjonisty 1905 r. w Łodzi mówiła dr Beata Borowska (Wydział Biologii i Ochrony Środowiska UŁ). Politolog dr Paweł Kowalski (Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ) dzielił się wiedzą na temat sytuacji w Polsce po wyborach prezydenckich czy wotum zaufania wobec rządu premiera Donalda Tuska. Na pytania dziennikarzy dotyczące zmian klimatycznych w Polsce i ich wpływ na pogodę w wakacje odpowiadała prof. dr hab. Joanna Wibig (Wydział Nauk Geograficznych UŁ). Nie mogło zabraknąć dra Andrzeja Kompy (Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ), który dzielił się więdzą ekspercką na temat otwartości na różnorodność oraz inkluzywność UŁ – UniLodz jako jedna z dwóch uczelni w Polsce znalazła się na liście Diversity IN Check. W temacie współpracy polsko-amerykańskiej i bieżącej sytuacja politycznej rozmawiał z dziennikarzami dr Jakub Stępień (Wydział Prawa i Administracji UŁ), a dr Damian Kasprzyk (Wydział Filozoficzno- Historyczny UŁ) odpowiadał na pytania związane z Nocą Kupały.
Dr Damian Kasprzyk (FilHist) podczas rozmowy z dziennikarzem
Spotkania z dziennikarzami – interesujące tematy
Idea śniadań prasowych zakłada regularne spotkania z dziennikarzami i przedstawianie im interesujących tematów z życia uczelni, w miejscu sprzyjającym rozmowom ze smacznym jedzeniem przy kawie. To także okazja do wymiany zdań i dzielenia się pomysłami, które często wynikają spontanicznie. Relacje z poprzednich spotkań i więcej informacji można znaleźć na stronie Śniadania prasowe Uniwersytetu Łódzkiego.
Fotorelacja ze śniadania prasowego UŁ
Materiał: Daria Knera (Biuro Prasowe), fot. Bartosz Kałużny (Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni)