Studencki Punkt Informacji Prawnej - Klinika Prawa
ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
pok. 0.27, parter, bud. B
tel. (42) 635-46-32
email: klinika@wpia.uni.lodz.pl
Studencki Punkt Informacji Prawnej - Klinika Prawa
ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
pok. 0.27, parter, bud. B
tel. (42) 635-46-32
email: klinika@wpia.uni.lodz.pl
Szanowni Klienci,
w tym roku akademickim zakończyliśmy przyjmowanie nowych spraw. Zapraszamy ponownie w drugiej połowie października!
Godziny pracy biura Klinki Prawa we wrześniu 2024 r.:
poniedziałek 13.00-16.00
wtorek 13.00-16.00
środa 9.00-12.00
czwartek 9.00-12.00
Drodzy Studenci!
Nowy rok akademicki zbliża się wielkimi krokami a wraz z nim rekrutacja do Studenckiego Punktu Informacji Prawnej "Kliniki Prawa".
26 września o godz. 18.00 zapraszamy na spotkanie informacyjne na Teamsie, podczas którego będziecie mogli rozwiać wszystkie swoje wątpliwości dotyczące uczestnictwa w Klinice Prawa! Dołącz do spotkania
Przedstawiamy HARMONOGRAM REKRUTACJI:
30 września - 15 października - przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)
17 października (10.00-16.00) - rozmowy rekrutacyjne
18 października (16.00) - inauguracja roku akademickiego w Klinice Prawa - sala Rady Wydziału
SZKOLENIA WPROWADZAJĄCE W PRACĘ W KLINICE :
szkolenie administracyjne
21 października - grupa I 10.00-11.30, grupa II 12.00-13.30
szkolenie etyczne
23 października - grupa I, godz. 14.00-15.30
25 października - grupa II, godz. 15.00-16.30
szkolenie psychologiczne wprowadzające
25 października - grupa I, godz. 9.00-17.00
26 października - grupa II, godz. 9.00-17.00
28 października - rozpoczęcie przyjmowania spraw od klientów na dyżurach
Każdy uczestnik Kliniki Prawa uczestniczy również w ćwiczeniach z pisania pism procesowych:
Grupa I. wtorek 16.00 - 17.30 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)
Grupa II. wtorek 17.45 - 19.15 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)
oraz
w trzech szkoleniach psychologicznych w I semestrze (5h każde) – terminy ukażą się wkrótce
GRUPA MEDIACJI
30 września - 15 października - przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)
uczestnicy grupy mediacji biorą udział w:
25 października - grupa I, godz. 9.00-17.00
26 października - grupa II, godz. 9.00-17.00
Grupa I. wtorek 16.00 - 17.30 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)
Grupa II. wtorek 17.45 - 19.15 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)
REKRUTACJA DO PROGRAMU ZNAM SWOJE PRAWA
30 września – 22 października – przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)
Szkolenie z aktywnych metod nauczania prawa (1,5h) – termin zostanie ustalony wspólnie z uczestnikami po zakończeniu rekrutacji
Zapraszamy do udziału w warsztatach organizowanych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej oraz Komendę Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Podczas warsztatów będzie okazja do uzyskania bezpłatnej porady w zakresie prawa konsumenckiego!
Studencki Punkt Informacji Prawnej "Klinika Prawa" oraz Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi zapraszają na seminarium otwarte "Konsument na Wakacjach - Prawo Turystyczne dla Każdego", które odbędzie się 18 marca w godzinach 10.00-11.45.
Miejsce: Sala Rady Wydziału oraz online w aplikacji MS Teams.
Prelegentami będą przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organizacji chroniących praw konsumenta (Federacja Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie) oraz przedstawiciele branży turystycznej (Polska Izba Turystyki).
Wystąpienia prelegentów będą dotyczyły m.in. następujących zagadnień:
Klinika Prawa to miejsce, gdzie studenci prawa i adaministracji udzielają bezpłatnych porad prawnych osobom niezamożnym.
Co powinni Państwo wiedzieć zanim przyjdą do nas po pomoc:
Klinika Prawa nie działa w czasie:
Zasady pracy Kliniki Prawa określa Regulamin.
Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa” prowadzi dwa programy zajęć, na które obowiązują oddzielne zapisy i rekrutacja:
Zasady funkcjonowania Kliniki
Nabór odbywa się raz w roku na początku każdego roku akademickiego (przełom września i października). Warunkiem przyjęcia jest zamknięta sesja egzaminacyjna III roku oraz pomyślne przejście rozmowy kwalifikacyjnej.
Przyjmujemy studentów:
Zajęcia w Klinice Prawa trwają przez cały rok akademicki - nie ma możliwości zapisania się do Kliniki Prawa na jeden semestr.
Praca w Klinice zalicza:
- na kierunku prawo
- na kierunku administracja
I rok USM
II rok USM
Studenci Kliniki nie podają klientowi swoich nazwisk, telefonów ani żadnych innych danych pozwalających na identyfikacje studenta.
Praca w Klinice obejmuje:
W Klinice Prawa można też poznać mediację!
Od roku akademickiego 2017/2018 ruszyła grupa mediacyjna. Oferta ta kierowana jest przede wszystkim do studentów, którzy interesują się mediacją zarówno w teorii, jak i w praktyce. Zamiast cotygodniowych dyżurów dla klientów, studenci będą uczestniczyć w zajęciach z zakresu mediacji, wezmą udział w mediacjach jako protokolanci, przejdą szereg szkoleń z profesjonalnymi mediatorami, a przy tym, tak jak pozostali studenci Kliniki, wezmą udział w szkoleniu psychologicznym oraz w ćwiczeniach z pisania pism procesowych z elementami psychologii.
Pierwszy semestr poświęcony będzie przybliżeniu podstawowych zagadnień prawnych mediacji oraz warsztatowych umiejętności mediatora. W drugim semestrze studenci będą doskonalić warsztat umiejętności mediacyjnych, uczestniczyć w mediacjach jako protokolanci oraz, w przypadku pojawienia się sprawy wymagającej działania mediatorów, sami będą brać udział w mediacji jako strony oraz jako komediatorzy.
Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!
Program „Znam swoje prawa” ma na celu poszerzenie wiadomości z zakresu różnych gałęzi prawa wśród uczniów liceów. Istota programu polega na organizowaniu przez studentów w wybranych szkołach kilku półtoragodzinnych zajęć z zakresu tych instytucji prawnych, które są najbardziej dla uczniów przydatne.
Zajęcia opracowują oraz przeprowadzają studenci IV i V roku prawa a także III roku administracji stacjonarnej I stopnia oraz II roku USM administracji.
Zajęcia nie mają charakteru wykładu – są prowadzone przy zastosowaniu aktywnych metod nauczania (scenki, konkursy, ćwiczenia itp.). Nadzór nad merytoryczną i metodologiczną stroną zajęć sprawują pracownicy naukowi Wydziału Prawa i Administracji UŁ.
W ramach zajęć powstają cztery grupy:
Studenci pracują w parach. Do każdej z grup jest przypisany jeden opiekun merytoryczny z danej dziedziny prawa.
Praca z opiekunem merytorycznym polega na stworzeniu, w ramach spotkań konwersatoryjnych, scenariusza lekcji (w semestrze zimowym) - na podstawie, których studenci w semestrze letnim przeprowadzają zajęcia w liceach.
Zajęcia „Znam swoje prawa – konwersatorium” zaliczają jeden moduł wybieralny w języku polskim (4 ECTS).
Przed rozpoczęciem zajęć uczestnicy zajęć mają obowiązek odbyć jednodniowe szkolenie z aktywnych form nauczania prawa.
Kliniki Prawa już na dobre zadomowiły się na Wydziałach Prawa w Polsce. Pierwsze studenckie poradnie prawne powstały na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) i Uniwersytecie Warszawskim (1998). Istotny wpływ na proces zmian naszego systemu edukacji prawniczej miało również Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA.
W maju 1998 roku w Szczecinie ELSA zorganizowała konferencję pod tytułem: "Reforma edukacji prawniczej. Rozwój idei uniwersyteckich poradni prawnych", od której rozpoczęła się poważna dyskusja na temat rozwoju klinicznego nauczania w Polsce.
Najszybciej i w najszerszym zakresie edukacja kliniczna rozwinęła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie pierwsze kliniki prawa zaczęły powstawać w pierwszej połowie XX wieku. Na szerszą skalę idea nauczania klinicznego rozkwitła w latach 60-tych. Za jeden z powodów uważa się rozwój ruchów społecznych związanych z prawami obywatelskimi, sprzeciwem wobec wojny w Wietnamie oraz programów politycznych walki w ubóstwem. Przeniesienie idei klinik prawa na polski grunt zawdzięczmy polskim nauczycielom akademickim i ich wizytom w Szkołach Prawa w Stanach Zjednoczonych i działających na nich klinikach prawa. Dzięki zaangażowaniu kadry naukowej polskich Wydziałów Prawa oraz wsparciu finansowemu Fundacji im. Stefana Batorego, a także zaangażowaniu środowiska studenckiego, zaczęły powstawać w Polsce pierwsze kliniki prawa. Obecnie w Polsce działa 25 poradni prawnych, w których nieodpłatną pomoc prawną świadczą studenci uczelni prawniczych.
Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa” powstał w 2001 roku dzięki osobistemu zaangażowaniu Prof. dr hab. Małgorzaty Król, wsparciu ówczesnych władz Wydziału Prawa i Administracji UŁ oraz inicjatywie grupy studentów prawa. Działalność Kliniki, początkowo skromna, z czasem zaczęła się rozwijać. Rosła liczba studentów uczestniczących w tych nietypowych zajęciach oraz osób, które zgłaszały się do Kliniki z problemami prawnymi. Obecnie Klinika Prawa oprócz swojej podstawowej działalności – świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej osobom niezamożnym – prowadzi program „Znam swoje prawa” oraz dodatkowe formy dydaktyczne jak szkolenia, ćwiczenia i warsztaty.
W 2003 roku zajęcia w Klinice Prawa zostały włączone do programy studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego jako jeden z wykładów monograficznych. Zajęcia te trwały jeden semestr (zimowy bądź letni). Obecnie (od roku akademickiego 2005/2006) praca w Klinice Prawa trwa cały rok akademicki i jest skierowana do studentów IV roku studiów prawniczych (zarówno dziennych jak i niestacjonarnych) oraz I i II roku uzupełniających studiów magisterskich na kierunku administracja. Studenci chętni do uczestniczenia w pracach Kliniki wybierani są na podstawie dotychczasowych osiągnięć w nauce oraz przeprowadzanej rozmowy kwalifikacyjnej. Od 2006 roku działalność w poradni studenckiej pozwala także na odbycie obowiązkowych praktyk studenckich. Absolwenci Kliniki są także poszukiwani na rynku pracy.
W czasie swej działalności Klinika Prawa przyjęła około 6000 spraw z niemalże każdej dziedziny prawa. Najczęściej przedstawiane przez klientów problemy prawne dotyczyły spraw z zakresu: szeroko rozumianego prawa cywilnego i rodzinnego, prawa karnego oraz zagadnieñ związanych z prawem pracy i ubezpieczeñ społecznych. W tym czasie porad prawnych udzielało około 900 studentów Prawa i Administracji.