KONTAKT

Studencki Punkt Informacji Prawnej - Klinika Prawa

ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
pok. 0.27, parter, bud. B
tel. (42) 635-46-32

email: klinika@wpia.uni.lodz.pl

Szanowni Klienci,

w tym roku akademickim zakończyliśmy przyjmowanie nowych spraw. Zapraszamy ponownie w drugiej połowie października!

Godziny pracy biura Klinki Prawa we wrześniu 2024 r.:

­­poniedziałek 13.00-16.00

wtorek 13.00-16.00

środa 9.00-12.00

czwartek 9.00-12.00

 

REKRUTACJA DO KLINIKI PRAWA 2024/2025

Drodzy Studenci!

Nowy rok akademicki zbliża się wielkimi krokami a wraz z nim rekrutacja do Studenckiego Punktu Informacji Prawnej "Kliniki Prawa".

26 września o godz. 18.00 zapraszamy na spotkanie informacyjne na Teamsie, podczas którego będziecie mogli rozwiać wszystkie swoje wątpliwości dotyczące uczestnictwa w Klinice Prawa! Dołącz do spotkania

 

Przedstawiamy HARMONOGRAM REKRUTACJI:

30 września - 15 października - przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)

17 października (10.00-16.00) - rozmowy rekrutacyjne

18 października (16.00) - inauguracja roku akademickiego w Klinice Prawa - sala Rady Wydziału

 

SZKOLENIA WPROWADZAJĄCE W PRACĘ W KLINICE :

szkolenie administracyjne

21 października - grupa I 10.00-11.30, grupa II 12.00-13.30

szkolenie etyczne

23 października - grupa I, godz. 14.00-15.30

25 października - grupa II, godz. 15.00-16.30

szkolenie psychologiczne wprowadzające

25 października - grupa I, godz. 9.00-17.00

26 października - grupa II, godz. 9.00-17.00

28 października - rozpoczęcie przyjmowania spraw od klientów na dyżurach

 

Każdy uczestnik Kliniki Prawa uczestniczy również w ćwiczeniach z pisania pism procesowych:

Grupa I. wtorek 16.00 - 17.30 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)

Grupa II. wtorek 17.45 - 19.15 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)

oraz 

w trzech szkoleniach psychologicznych w I semestrze (5h każde) – terminy ukażą się wkrótce

 

GRUPA MEDIACJI

30 września - 15 października - przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)

uczestnicy grupy mediacji biorą udział w:

  • szkoleniu psychologicznym wprowadzającym

25 października - grupa I, godz. 9.00-17.00

26 października - grupa II, godz. 9.00-17.00

  • ćwiczeniach z pisania pism procesowych

Grupa I. wtorek 16.00 - 17.30 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)

Grupa II. wtorek 17.45 - 19.15 (22.10, 29.10, 5.11, 12.11, 19.11, 26.11)

  • trzech  szkoleniach psychologicznych (5h każde) – terminy ukażą się wkrótce
  • spotkaniach grupy mediacji w formule mieszanej - część spotkań stacjonarnie, część spotkań online (w ramach spotkań zapraszani są gościnnie mediatorzy),
  • dwóch mediacjach jako protokolant.

 

REKRUTACJA DO PROGRAMU ZNAM SWOJE PRAWA

30 września – 22 października – przesyłanie formularzy zgłoszeniowych przez aplikację MS Forms (formularz będzie dostępny od 30.09)

Szkolenie z aktywnych metod nauczania prawa (1,5h) – termin zostanie ustalony wspólnie z uczestnikami po zakończeniu rekrutacji

BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTÓW - WARSZTATY WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W ŁODZI

Zapraszamy do udziału w warsztatach organizowanych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej oraz Komendę Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Podczas warsztatów będzie okazja do uzyskania bezpłatnej porady w zakresie prawa konsumenckiego! 

ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA - "KONSUMENT NA WAKACJACH - PRAWO TURYSTYCZNE DLA KAŻDEGO"

SEMINARIUM OTWARTE

Studencki Punkt Informacji Prawnej "Klinika Prawa" oraz Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi zapraszają na seminarium otwarte "Konsument na Wakacjach - Prawo Turystyczne dla Każdego", które odbędzie się 18 marca w godzinach 10.00-11.45.

Miejsce: Sala Rady Wydziału oraz online w aplikacji MS Teams.

Link do spotkania

Prelegentami będą przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organizacji chroniących praw konsumenta (Federacja Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie) oraz przedstawiciele branży turystycznej (Polska Izba Turystyki).

Wystąpienia prelegentów będą dotyczyły m.in. następujących zagadnień:

  • zasad odpowiedzialności organizatora podróży,
  • procedur reklamacji,
  • ubezpieczeń podróżnych,
  • umowy timeshare.

 

INFORMACJE DLA KLIENTÓW

Klinika Prawa to miejsce, gdzie studenci prawa i adaministracji udzielają bezpłatnych porad prawnych osobom niezamożnym.

Co powinni Państwo wiedzieć zanim przyjdą do nas po pomoc:

  • Sprawa, z którą zgłasza się klient nie jest i nie była prowadzona przez adwokata ani radcę prawnego,
  • Klient zdaje sobie sprawę, iż porad udzielają studenci,
  • Jakakolwiek odpowiedzialność odszkodowawcza studentów i pracowników WPiA UŁ jest wyłączona, z wyjątkiem wypadków wyrządzenia szkody z winy umyślnej,
  • Porady udzielane są wyłącznie na piśmie, nigdy na miejscu "od ręki". Studenci po zgromadzeniu kserokopii dokumentów niezbędnych dla rozwiązania sprawy mają ok. 2-3 tygodni na sporządzenie opinii na piśmie i przedstawienie jej klientowi,
  • Nie przyjmujemy spraw, w których biegnie termin krótszy niż dwutygodniowy. Przyjmujemy sprawy także drogą listowną. Wówczas należy opisać dokładnie stan faktyczny sprawy i dołączyć do listu kserokopie dokumentów związanych ze sprawą.

Klinika Prawa nie działa w czasie:

  • Sesji egzaminacyjnej,
  • Przerw świątecznych,
  • Ferii zimowych,
  • Wakacji,
  • Dni rektorskich wcześniej ogłoszonych.

Zasady pracy Kliniki Prawa określa Regulamin.


 

INFORMACJE DLA STUDENTÓW

Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa” prowadzi dwa programy zajęć, na które obowiązują oddzielne zapisy i rekrutacja:

  • Klinika Prawa (w jej ramach również grupa mediacyjna)
  • Znam swoje prawa 

KLINIKA PRAWA

Zasady funkcjonowania Kliniki
Nabór odbywa się raz w roku na początku każdego roku akademickiego (przełom września i października). Warunkiem przyjęcia jest zamknięta sesja egzaminacyjna III roku oraz pomyślne przejście rozmowy kwalifikacyjnej.


Przyjmujemy studentów:

  • IV roku prawa - studia stacjonarne i niestacjonarne (za zgodą dziekana)
  • I i II roku USM kierunek administracja - studia dzienne

Zajęcia w Klinice Prawa trwają przez cały rok akademicki - nie ma możliwości zapisania się do Kliniki Prawa na jeden semestr.


Praca w Klinice zalicza:

- na kierunku prawo

  • dwa moduły wybierane dowolnie spośród oferty zajęć z "Listy O", "Listy S" i "Listy J" – 8 ECTS
  • całoroczną praktykę studencką - 6 ECTS

- na kierunku administracja

I rok USM 

  • dwa moduły specjalizacji (WYBÓR) - 8 ECTS

II rok USM

  • jeden moduł wybieralny z listy ogólnej – 4 ECTS
  • jedno laboratorium - 4 ECTS

Studenci Kliniki nie podają klientowi swoich nazwisk, telefonów ani żadnych innych danych pozwalających na identyfikacje studenta.

Praca w Klinice obejmuje:

  • Godzinny dyżur raz w tygodniu albo zajęcia z mediacji
  • Seminaria w grupach z opiekunem prowadzącym,
  • Szkolenie psychologiczne (jednodniowe),
  • W semestrze zimowym ćwiczenia laboratoryjne z zakresu psychologicznych aspektów kontaktów interpersonalnych oraz pisania pism procesowych,
  • Zajęcia z etyki zawodów prawniczych (1,5 h)
  • Szkolenie mediacyjne dla chętnych,
  • Inne zajęcia i warsztaty dla chętnych.

W Klinice Prawa można też poznać mediację!

Od roku akademickiego 2017/2018 ruszyła grupa mediacyjna. Oferta ta kierowana jest przede wszystkim do studentów, którzy interesują się mediacją zarówno w teorii, jak i w praktyce. Zamiast cotygodniowych dyżurów dla klientów, studenci będą uczestniczyć w zajęciach z zakresu mediacji, wezmą udział w mediacjach jako protokolanci, przejdą szereg szkoleń z profesjonalnymi mediatorami, a przy tym, tak jak pozostali studenci Kliniki, wezmą udział w szkoleniu psychologicznym oraz w ćwiczeniach z pisania pism procesowych z elementami psychologii.

Pierwszy semestr poświęcony będzie przybliżeniu podstawowych zagadnień prawnych mediacji oraz warsztatowych umiejętności mediatora. W drugim semestrze studenci będą doskonalić warsztat umiejętności mediacyjnych, uczestniczyć w mediacjach jako protokolanci oraz, w przypadku pojawienia się sprawy wymagającej działania mediatorów, sami będą brać udział w mediacji jako strony oraz jako komediatorzy.

Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!

ZNAM SWOJE PRAWA

Program „Znam swoje prawa” ma na celu poszerzenie wiadomości z zakresu różnych gałęzi prawa wśród uczniów liceów. Istota programu polega na organizowaniu przez studentów w wybranych szkołach kilku półtoragodzinnych zajęć z zakresu tych instytucji prawnych, które są najbardziej dla uczniów przydatne.

Zajęcia opracowują oraz przeprowadzają studenci IV i V roku prawa a także III roku administracji stacjonarnej I stopnia oraz II roku USM administracji.
Zajęcia nie mają charakteru wykładu – są prowadzone przy zastosowaniu aktywnych metod nauczania (scenki, konkursy, ćwiczenia itp.). Nadzór nad merytoryczną i metodologiczną stroną zajęć sprawują pracownicy naukowi Wydziału Prawa i Administracji UŁ.

W ramach zajęć powstają cztery grupy:

  • grupa z prawa administracyjnego,
  • grupa z prawa pracy,
  • grupa z prawa cywilnego,
  • grupa z prawa karnego.

Studenci pracują w parach. Do każdej z grup jest przypisany jeden opiekun merytoryczny z danej dziedziny prawa.

Praca z opiekunem merytorycznym polega na stworzeniu, w ramach spotkań konwersatoryjnych, scenariusza lekcji (w semestrze zimowym) - na podstawie, których studenci w semestrze letnim przeprowadzają zajęcia w liceach.

Zajęcia „Znam swoje prawa – konwersatorium” zaliczają jeden moduł wybieralny w języku polskim (4 ECTS).

Przed rozpoczęciem zajęć uczestnicy zajęć mają obowiązek odbyć jednodniowe szkolenie z aktywnych form nauczania prawa.


 

JAK POWSTAŁA Z KLINIKA PRAWA?

Kliniki Prawa już na dobre zadomowiły się na Wydziałach Prawa w Polsce. Pierwsze studenckie poradnie prawne powstały na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) i Uniwersytecie Warszawskim (1998). Istotny wpływ na proces zmian naszego systemu edukacji prawniczej miało również Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA.

W maju 1998 roku w Szczecinie ELSA zorganizowała konferencję pod tytułem: "Reforma edukacji prawniczej. Rozwój idei uniwersyteckich poradni prawnych", od której rozpoczęła się poważna dyskusja na temat rozwoju klinicznego nauczania w Polsce.

Najszybciej i w najszerszym zakresie edukacja kliniczna rozwinęła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie pierwsze kliniki prawa zaczęły powstawać w pierwszej połowie XX wieku. Na szerszą skalę idea  nauczania klinicznego rozkwitła w latach 60-tych. Za jeden z powodów uważa się rozwój ruchów społecznych związanych z prawami obywatelskimi, sprzeciwem wobec wojny w Wietnamie oraz programów politycznych walki w ubóstwem. Przeniesienie idei klinik prawa na polski grunt zawdzięczmy polskim nauczycielom akademickim i ich wizytom w Szkołach Prawa w Stanach Zjednoczonych i działających na nich klinikach prawa. Dzięki zaangażowaniu kadry naukowej polskich Wydziałów Prawa oraz wsparciu finansowemu Fundacji im. Stefana Batorego, a także zaangażowaniu środowiska studenckiego, zaczęły powstawać w Polsce pierwsze kliniki prawa. Obecnie w Polsce działa 25 poradni prawnych, w których nieodpłatną pomoc prawną świadczą studenci uczelni prawniczych.

Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa” powstał w 2001 roku dzięki osobistemu zaangażowaniu Prof. dr hab. Małgorzaty Król, wsparciu ówczesnych władz Wydziału Prawa i Administracji UŁ oraz inicjatywie grupy studentów prawa. Działalność Kliniki, początkowo skromna, z czasem zaczęła się rozwijać. Rosła liczba studentów uczestniczących w tych nietypowych zajęciach oraz osób, które zgłaszały się do Kliniki z problemami prawnymi. Obecnie Klinika Prawa oprócz swojej podstawowej działalności – świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej osobom niezamożnym – prowadzi program „Znam swoje prawa” oraz dodatkowe formy dydaktyczne jak szkolenia, ćwiczenia i warsztaty.

W 2003 roku zajęcia w Klinice Prawa zostały włączone do programy studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego jako jeden z wykładów monograficznych. Zajęcia te trwały jeden semestr (zimowy bądź letni). Obecnie (od roku akademickiego 2005/2006) praca w Klinice Prawa trwa cały rok akademicki i jest skierowana do studentów IV roku studiów prawniczych (zarówno dziennych jak i niestacjonarnych)  oraz I i II roku uzupełniających studiów magisterskich na kierunku administracja. Studenci chętni do uczestniczenia w pracach Kliniki wybierani są na podstawie dotychczasowych osiągnięć w nauce oraz przeprowadzanej rozmowy kwalifikacyjnej. Od 2006 roku działalność w poradni studenckiej pozwala także na odbycie obowiązkowych praktyk studenckich.  Absolwenci Kliniki są także poszukiwani na rynku pracy.

W czasie swej działalności Klinika Prawa przyjęła około 6000 spraw z niemalże każdej dziedziny prawa. Najczęściej przedstawiane przez klientów problemy prawne dotyczyły spraw z zakresu: szeroko rozumianego prawa cywilnego i rodzinnego, prawa karnego oraz zagadnieñ związanych z prawem pracy i ubezpieczeñ społecznych. W tym czasie porad prawnych udzielało około 900 studentów Prawa i Administracji.